Lila himmel

Katterna är vilda och lillasyster har vänner hemma, flickor runt elva är riktigt jobbiga. Jag har verkligen något emot småflickor och de här är verkligen inte de mest flickiga. Min syster är inte en som brukar umgås med flickor, hon leker mer med pojkarna och dem är jag van vid. De fnittrar inte hysteriskt eller fejkar en massa fåniga rädslor för att vara söta. 

Jag tror inte på ett biologiskt kön, att det styr ens beteende. Jag skyller fnittrandet helt och hållet på sociala strukturer. Varför man vill ha döttrar som beter sig så går dock över mitt förstånd. Jag tycker om min syster, hon hoppar inte högt för en spindel, hon läspar inte när hon vill ha något eller spelar dum.  Det kan ju för all del ändras men för tillfället är hon rak i sitt beteende och handlingskraftig. 

Min lärare skrev en bok som heter drottningflickan och på ett föredrag sa hon vad skillnaden mellan en prinsessa och en drottningflicka var. En prinsessa är en flicka som aldrig växer upp, som man skämmer bort och skyddar. En drottningflicka tar hand om sitt eget öde, och skapar sig själv. 

Där håller jag med henne. Och varför uppfostra en prinsess när man kan uppfostra en drottningflicka.

/ T

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0