Snölängtan


Frosten målar taken vita och himlen är klart blå. Uppkrupen i soffan med datorn och en kopp kaffe kommer jag på mig själv med att längta efter vintern. Jag är ingen vinterälskare, fryser vid minsta lilla minusgrad eller fuktförändring i luften. Jag behöver värme. 

Men vintern har en viss charm och det är kylan till viss del skyldig över. Det blir ingen snö på marken utan kyla, det kan snöa men är det inte minusgrader blir det bara en sörja av allt. Och det är tråkigt. 

Jag längtar till den frasande snön under skorna, hur de små flingorna smulas sönder och ger ifrån sig ett gnisslande ljud som ekar i tystnaden. Jag förknippar även snön med natten och ensamheten. Varm andedräkt som lämnar munnen, en klar måne som får snön att gnistra. En stor jacka att gömma sig i och stillheten som bara kan bli långt ute på landet.

Sedan går man hem och tänder en massa ljus, dricker varm choklad och läser en bok. Och har man sällskap så är det en fulländad situation. Jag är lättroad.

/ Kram T


Kommentarer
Postat av: Sophie

Jag tycker det är bra att du är lättroad, annars skulle du ju aldrig stå ut med mig ;D

2008-11-17 @ 20:52:59
URL: http://sweetseptember.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0