En idyll i mörkret

Gick förbi en fönsterrad, ett upplyst vardagsrum med tända ljus som dansade mot taket. Ett välkomnande hem med tysta ekon av kärlek. fönsterrutan speglade min närvaro och himlen bakom mig. En ljusblå himmel med rosa spår av solen. I mina öron bad någon om ett utraderat förflutet och jag lyssnade mer till det än till något annat. En upprepande bön om att bli fri i kontrast till familjen i vardagsrummet. 
  
 Spetsgardiner ovanför, en rad av välskötta krukväxter under. En egen liten värld av himmel och jord, och däremellan ljus. Jag stannade upp och väntade, tittade, rakt in till familjen. Granskade deras idyll medan en röst upprepat viskade i mina öron radera mitt förflutna, ljug bort min sanning. 

   Önskan efter en cigarett fem minuter tidigare gjorde sig påmind och jag blev trött. Längtade efter att få dra in röken djupt ner i lungorna, hålla den kvar innan jag med en suck andades ut den genom näsan. En kall öl skulle för stunden dölja smaken. Smaken av fem minuter tidigare. 
 
  En tanke fladdrade förbi, tanken på Frode i sina svarta jeans, med det bruna håret och cigaretten mellan fingrarna. Min cigarett. Var det hans inflytande som fick mig att stanna upp och stirra rakt in i någon annans familj. Försöka läsa deras hemligheter medan solen sakta försvann bakom höghusen.
  
 Världen tystnade runt omkring mig. Portdörren stängdes utan något väsen. Om jag flyttade mig skulle tiden som stannat upp fortsätta, nu skulle bli senare. Jag kunde inte gömma mig i deras ljus för evigt, kunde inte hålla kvar dem för alltid. 
 
  Händerna blev kalla och jag gömde dem i fickorna. Familjen bakom rutan förvandlades till en illusion och i mitt öra skrek någon lämna mig. Jag skrek med. Ljusen var inte lika lockande längre och Frodes grå ögon lyste starkt i mörkret. Längtan efter hem blev starkare.

   Fem minuter senare tinade värmen upp mina frusna händer, fingrarna inflätade i det lena bruna håret. Fönstret mot gården speglade oss i soffan. Jag med håret på ända, han med sin arm om mig. Himlen svart utanför och den svaga doften av cigaretten mer än fem minuter gammal. 
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0